Her kan du søke om frys av medlemskapet ditt.
Benytt kontaktskjema nedenfor for frys av ditt medlemskap. Vi behandeler din frys søknad så raskt som mulig. Alle henvendelser behandles innen maks 3 virkedager.
Ofte stilte spørsmål
Hvilken Frys regler gjelder?
VILKÅR FOR FRYS AV MEDLEMSKAP
For å søke om frys må Medlemmet fylle ut søknadsskjemaet, samt vedlegge gyldig dokumentasjon for den aktuelle perioden. Dersom Medlemmet i henhold til sine medlemsvilkår* har mulighet til å fryse medlemskapet uten dokumentasjon i en viss periode (for eksempel senior, eller medlemmer med utvidet medlemskap som + Spa, + Yoga, + CrossFit eller All Inclusive medlemskap), kan medlemmet kommentere dette ved skriftlig innsendelse av søknad om frys.
Søknaden må sendes inn i forkant av ønsket periode for frys. Frys av medlemskap gjøres ikke med tilbakevirkende kraft, med unntak av ved alvorlig sykdom eller skade med sykehusinnleggelse, hvor Medlemmet har vært ute av stand til å ta kontakt med SPENST FØRDE på et tidligere tidspunkt. Dette må kunne dokumenteres med f.eks. bekreftelse fra lege/sykehus. Maks godskrivelse er seks (6) måneder tilbake i tid.
Søknadsskjema med vedlegg blir kryptert ved innsending, og innsendt dokumentasjon vil bli makulert etter at frysesøknaden er behandlet, i henhold til GDPR (personvernforordningen).
VILKÅR FOR FRYS AV MEDLEMSKAP*
-
DOKUMENTERT SYKDOM/SKADE
Medlemskapet kan fryses for en periode på minimum én (1) måned og maksimalt tolv (12) måneder i strekk. Gyldig dokumentasjon kan være et skriv fra lege, sykehus eller annet helsepersonell, som bekrefter at medlemskapet ikke kan brukes i den aktuelle perioden.
-
DOKUMENTERT SVANGERSKAP
Medlemskapet kan fryses for en periode på minimum én (1) måned og maksimalt tolv (12) måneder i strekk. Fryseperioden kan starte når Medlemmet sender dokumentasjon til SPENST FØRDE, og kan vare frem til tre (3) måneder etter termindato. Gyldig dokumentasjon kan være bilde av terminkort/helsekort, bekreftelse fra lege eller annet helsepersonell.
-
DOKUMENTERT UTSTASJONERING
Medlemskapet kan fryses for en periode på minimum én (1) måned og maksimalt tolv (12) måneder i strekk. Med utstasjonering menes jobb, studier eller militærtjeneste på steder hvor det ikke er mulighet å trene på SPENST FØRDE, eller soning i fengsel. Gyldig dokumentasjon kan være bekreftelse fra arbeidsgiver, studiested eller militæret, eventuelt soningsbekreftelse fra fengsel.
-
DOKUMENTERT FERIE UTENLANDS
Medlemskapet kan fryses for en periode på minimum to (2) måneder og maksimalt tolv (12) måneder i strekk. Gyldig dokumentasjon kan være reisedokumenter tur/retur, hotellbooking eller bekreftelse fra reisebyrå.
-
SENIOR (FYLTE 67 ÅR)
Medlemskapet kan fryses uten dokumentasjon for en periode på minimum én (1) måned og maksimalt tre (3) måneder per kalenderår. Ved behov for frys over tre måneder, må årsak dokumenteres på samme måte som våre andre frysevilkår.
-
OFFSHORE
Hvis Medlemmet har en offshore-rabattavtale er det ikke mulig å fryse medlemskapet, med unntak av ved sykdom/skade eller svangerskap. Se vilkår for frys ved sykdom/skade eller svangerskap.
-
FRYS FORSIKRING
Medlemskapet kan fryses for en periode på maksimalt to (2) måneder i løpet av hvert år uten dokumentasjon. Dette gjelder medlemmer som har inkludert frys forsikring i sitt medlemskap. + Spa, + Yoga, + CrossFit & All Inclusive medlemskap.
VED FRYS AV MEDLEMSKAPET
Medlemmet vil motta skriftlig tilbakemelding på frysesøknaden innen 3 virkedager. Søknad regnes ikke som godkjent før skriftlig bekreftelse er mottatt fra SPENST.
VEDRØRENDE BETALINGER
Ved godkjennelse av søknad vil Medlemmet få godskrevet betalingsfri periode tilsvarende perioden for frys, men betalingsfri periode og fryseperiode er av faktureringsårsaker ikke nødvendigvis sammenfallende. Mottatte fakturaer og trekk skal betales i sin helhet, med mindre den skriftlige tilbakemeldingen sier noe annet. Beløp som eventuelt er innbetalt for mye vil automatisk komme Medlemmet til gode etter endt fryseperiode.
PT-klipp på avbetaling vil fortsette som normalt i fryseperioden og vil således ikke bli stoppet.
VEDRØRENDE MEDLEMSKAPET
Medlemmet vil ikke ha tilgang til SPENST FØRDE under fryseperioden.
Har Medlemmet bindingstid på sitt medlemskap, vil denne forlenges med like mange dager som det gis fritak for.
Ved utløp av fryseperioden løper medlemskapet videre på de betingelser som følger av Medlemsavtalen.
Ved behov for forlengelse av fryseperioden, må ny søknad med vedlagt dokumentasjon leveres til SPENST innen utgangen av inneværende periode for frys.
Ønsker Medlemmet å avslutte medlemskapet underveis i fryseperioden gjelder én (1) måned oppsigelsestid etter avsluttet fryseperiode. Oppsigelsen trer i kraft etter utløpet av påfølgende måned. Ved alvorlig sykdom eller skade kan medlemskapet avsluttes med umiddelbar virkning. Dette må kunne dokumenteres med bekreftelse fra lege, sykehus eller annet helsepersonell.
Ved innvilgelse av frys av medlemskap, vil SPENST kunne kreve at Medlemmet betaler et rimelig administrasjonsgebyr i henhold til SPENST´ til enhver tid gjeldende priser.
Vi viser ellers til våre Generelle vilkår for medlemskap i SPENST FØRDE, og våre oftest stilte spørsmål og svar.
Ta kontakt med SPENST Medlemsservice for ytterligere informasjon.
-
Åpne frys tidligere
Om du ønsker å åpne opp frys tidligere må du sende oss en mail. Det er også mulig å åpne frys i resepsjonen når du kommer innom for å trene, om du kommer i bemannet åpningstid.
Vær oppmerksom på at betalingen løper fra den dagen du åpner opp medlemskapet.
Jeg har søkt om frys, men ikke fått svar?
Vi mottar mange fryssøknader som fører til at behandlingstiden periodevis kan bli noe lengre. Vi tar uansett utgangspunkt i datoen henvendelsen er sendt for å legge inn frysperioden.
Dersom du har betalt en medlemsavgift for en periode vi senere legger inn frys for, vil du få denne kreditert. Ikke la være å betale en medlemsavgift før du har fått en bekreftelse fra oss om at fryseperioden er innvilget. Da vil du motta purring. Overskytende betaling kommer deg automatisk til gode i det medlemskapet gjenåpnes.
Når åpnes mitt fryste medlemskap?
Du finner informasjon om når medlemskapet ditt vil åpnes i bekreftelsen du mottok på behandlet frysskjema.
Ønsker du å åpne medlemskapet ditt tidligere enn planlagt, kan vi avbryte frysperioden i resepsjonen når du kommer innom for å trene. Vær oppmerksom på at betalingen vil starte fra datoen medlemskapet åpnes igjen, og at neste faktura/AvtaleGiro-trekk kan være høyere enn vanlig.
Kan andre bruke mitt medlemskap i stedet for å fryse det?
Ditt medlemskap er personlig og kan ikke benyttes av andre. Dersom du låner bort kortet ditt kan medlemskapet sperres og du vil motta et straffegebyr på kr 3.000,-. Så lenge medlemskapet ditt er fryst, kan ikke medlemskapet benyttes.
Hvordan kan jeg forlenge fryseperioden på mitt medlemskapet?
Ved behov for forlengelse av frysperioden, må ny skriftelig frysskjema med vedlagt dokumentasjon sendes oss innen utgangen av inneværende frysperiode.
Ettersom vi makulerer/sletter dokumentasjon som tidligere er sendt inn må ny dokumentasjon sendes.
Kan jeg fryse medlemskapet mitt under ramadan?
Mange av våre muslimske medlemmer trener selv under Ramadan, og vi gir derfor ikke frys utelukkende for denne årsaken.
Har du av helsemessige årsaker likevel grunn til å fryse medlemskapet, kan du få en bekreftelse fra din lege hvor denne ikke anbefaler trening i oppgitt periode som sendes til oss skriftelig. Medlemskap fryses ikke uten dokumentert årsak.